Птахам дані крила, рибам-плавці, а людям-вивчення пізнання природи. Хосе Маті-кубинський поет

Біологія


СВЯТО ВРОЖАЮ
(виховний захід для учнів 5-х та 6 –х  класів)

( Звучить музика, до зали заходять діти. Ведучий і ведуча їх зустрічають,
всі сідають, на сцені ведучі, пісня „Мій отчий край”, музика К. Домінчена )
( Дівчата і хлопці у вінках з колосків)
Мій отчий край – земля моя в покосах,
Мій отчий край – дитинства береги,
Та я тебе ще не збагну і досі,
Який же ти до болю дорогий!

Мій отчий край – стежина рідна в полі,
Мій отчий край – лани не мають меж.
Земля живе, не висохне ніколи,
Коли з добром до неї підійдеш!
Ведучий:  Добрий день, любі друзі! Ми раді вас вітати на цьому святі!

Ведуча:  Наше невеличке свято називається „Свято врожаю”, оскільки вже завершена пора збирання плодів щедрої української землі. Люди запаслись ними на довгу сніжну зиму…
Віддавши урожай, зітхнули всі лани,
Вклонились їм дерева листям золотим,
Птахи у вирій славу осені несуть,
Спасибі, Боже, за врожай і спокою красу.

Оддзвеніли поля зрілим колосом,
Степові пропливли кораблі,
А зерно золотим грає відблиском,
І від того ясніш на землі.
Ведучий:  Наша земля все, що виростила і викохала на своїх безмежних просторах, щедро віддала на користь нам. І сьогодні ми про це згадаємо та подякуємо їй.

Ведуча:  Кожен клас отримав завдання і зараз ми надаємо слово учням  5 класу.
( виступає 5 клас )

Ведучий:  А тепер своє домашнє завдання представить нам 6  клас.
( виступає 6 клас )

Ведуча:  Нашим завданням було підготувати газету, яка б допомогла нам пригадати усе, чим щедро поділились з нами поле і ліс.
ЛІС
Анумо, в ліс ходімо!
Шумить верхами ліс –
Дуби, берези, буки,
Співає сойка, свище дрізд,
І воркотять голубки.

Стрибає білка по верхах,
Дітей зозуля кличе,
Вітрець шепоче в галузках,
В яру потік мурличе.

Цілує сонечко листки,
У ніжній, теплій ласці,
Гриби наділи шапочки
Так само як у казці.

Ведуча:  Ліс – це смачні та дуже корисні ягоди – шипшина, суниця, горобина, лісові горіхи і калина, яка стала символом нашої Батьківщини.

Ведучий:  Ліс – це також безліч запашних грибів: білі гриби, опеньки, лисички, маслюки, підосичники, рижики та інші. Відгадайте у наших загадках ці подарунки лісу.

1.     Червоненькі намистинки
Нанизались на стеблинки,
Запашні та невеличкі
Посміхнулись нам…   ( сунички )

2.     Поховались за пеньки
Хлопчаки – лісовики,
У картузиках руденьких,
Називають їх…   ( опеньки )

3.     У зеленім кожушку,
Костяній сорочечці,
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться.   ( горіх )

4.     У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.   ( калина )

5.     Стоїть хлопчик під пеньком,
Покрив голову брильком.   ( гриб )

6.     Кістяна сорочка,
Зелен кожушок,
Не вони, а зерня
Вабить діточок.   ( горіх )

Ведучий:  Хоч де людина трудиться: у місті чи в селі, на суші чи в морях, або на повітряних трасах – всі ми голосом серця пов’язані з тими, хто годує країну, чия невсипуща доля – в полях, під відкритим небом.

О. Олесь „Тихо у полі”
Тихо у полі…Ні співу, ні шуму,
Думає поле глибокую думу,
Тишею душу свою напуває,
Колос зелений зерном наливає.
Тихо…Ні співу, ні шуму,
Думає думу…

Ведуча:  Поле – це бездонна криниця щедрості і дарунків, які людина може отримати, доклавши зусиль і обробивши землю. І вона порадує нас багатими врожаями: золотою пшеницею, довговусим ячмінним зерном, запашною гречкою, довгокосою кукурудзою,
чорнооким соняшником та іншими зерновими рослинами, без яких не може жити людина.

Ведучий:  В усіх кінцях світу вчені археологи знайшли стародавні стоянки, а в них зерна. В Середній Азії та Північній Америці – зерна пшениці, в країнах Сходу – рису, в Південній Америці – кукурудзу. Які б рослини не відкривала людина, знахідка виявлялася щасливою. Борошнисті зерна давали відчуття ситості, допомагали пережити тяжку зимову пору…
Я був у полі…
Визріли хліба,
Згинали над шляхами буйні гриви.
Степи стояли в сонячних шапках,
Чекали жнив пшеничні й житні ниви.

Я був у полі…
Тішивсь на токах
Багатим повнозерним урожаєм.
Він ратая з села й робітника
Порадує пахучим короваєм.

Ведуча:  Хліб – це найцінніший скарб, яким поділилась з нами матінка-земля, він є символом багатства і щедрості.
Як тепло пахне хліб!
Любов’ю трударів і радістю земною,
І сонцем, що всміхалося весною,
І щастям наших неповторних дій.
Духмяно пахне хліб!..

Він вічний і святий, цей хліб,
Чи в паляниці на столі у хаті,
Чи зв’язаний у важкий сніп,
Де колоски шепочуться вусаті.

Він чув у полі крик перепелів,
Чув жайворонків передзвін весняний,
Він виріс для пісень і добрих слів,
Тому, що народився під піснями.
Ведучий:  Не менш корисними є й інші рослини – кукурудза та соняшник, з яких роблять олію і просто вживають у їжу, отримуючи багато корисного для здоров’я. Давайте спробуємо відгадати загадки.

1. Що у світі найбагатше?   ( земля )

2. На сонечко я схожий
І сонечко люблю,
До нього повертаю
Голівоньку свою.   ( соняшник )

3. Виріс в полі дім,
Зерна повно в нім,
Стіни позолочені,
Ще не обмолочені.   ( колос )

4.Без рук, без ніг, а підперезаний.   ( сніп )

5. Білі зуби маю, та усі ховаю,
Довгі коси маю, та не заплітаю.   ( кукурудза )

6.По полю бродить, зерно молотить,
Жне, косить, хліба не просить.   ( комбайн )

7.     Ходить полем з краю в край,
Ріже чорний коровай.   ( плуг )

8.     Всіх годує, напуває, а про неї не кожен дбає.   ( земля )

9.     Стоїть собі літечком
На городі тіточка,
Світлокоса, білозуба,
А на ній зелена шуба.   ( кукурудза )

10. Стою стрункий, високий
В зелених штанях я,
І золотом убрана
Голівонька моя.  ( соняшник )

11. Що то за твір, що ні чоловік, ні звір, а має вуса?   ( ячмінь )

12. Де пшениця й жито родить,
Богатир залізний ходить.
Золоте зерно збирає,
У машини насипає.   ( комбайн )

13. Зимою біле, весною чорне,
Літом зелене, восени стрижене.   ( поле )
14. Тисяча братів зв’язані і на землю поставлені.   ( сніп )

15. Не золотий, а жовтий,
Не дід, а з вусами,
Не сам буває,
А з друзями розмовляє.   ( колос )

16.Сімсот невісток на одній подушці сплять.   ( соняшник )

17. Стоїть паляниця,
На паляниці хатинка,
А в тій хатинці повно людей.   ( соняшник )

18. Хто старший: овес чи ячмінь?   ( Ячмінь, бо з вусами )

19. що росте без колосу?   ( гречка )

20. На городі молода
Пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки.   ( кукурудза )
Ведуча:  Отже, за всі ці скарби ми маємо дякувати землі-годувальниці, оберігаючи та доглядаючи її; вирощуючи на її плодоносних полях рослини, які приносять нам здоров’я та користь. А зараз послухайте жартівливі віршики.
1.     Анатолій Камінчук „Суниці”
Ходила синиця у синій спідниці,
Збирала у кошик достиглі суниці.
А синичатко, жовтенький животик,
Збирало суниці не в кошик, а в ротик.

2.     Петро Король „Коник точить голосок”
Об пшеничний колосок
Точить коник голосок,
Щоб як слід співати
Жниварям на свято.

3.     Павло Мовчан „Польовичок”
Польовик – польовичок,
Золотий капелюшок,
Золота борідка,
Вуса, наче щітка.
Солом’яні постольці
Топчуть землю звично,
В нього дзвоник у руці –
Колосок пшеничний.
Дзинь – дзень, дзинь – дзень,-
Дзвонить, дзвонить цілий день.
Кличе він щоліта косарів косити.
Ведучий:  Дякуємо вам за увагу!
Ведуча:  Щиро бажаємо вам…

Щоб родила щедро нива,
Щоб у хаті все, як слід,
Щоб довіку був щасливий
Український славний рід!

На щастя, на долю
Хай сонце голубить тополю,
А небо вклоняється полю,
І шумлять пшениці й жита.
На щастя, на долю,
На довгі і мирні літа.


( Свято закінчується оплесками )





Позакласний захід

Конкурс знавців лікарських рослин серед учнів групи продовженого дня 4-5  класів
« Знайдеш у рослині порятунок» 

(проводять учні 7-го класу)

Мета: в рамках проведення тижня біології  вести превентивну роботу  профілактики захворювань за допомогою лікарських рослин,що ростуть у нашій місцевості.та детальніше ознайомити учнів з їх використанням.


Матеріали: малюнки лікарських рослин з коротким описом лікувальних властивостей, гербарні зразки, медичні препарати на основі трав,листки паперу,ручки.
  ....Здоров'я  - це наше безцінне благо та щастя,але більшість цінує його лише тоді,коли починає втрачати. Ви всі ще досить юні, щоб зрозуміти на ділі суть даних слів,хоча  зараз кожна сім*я на Україні, після аварії на ЧАЄС, потребує значної підтримки здоров*я. Це можна зробити за рахунок дорогих, та на жаль не завжди перевірених у наслідках на організм людини ліків, але найкраще скористатися знаннями наших пращурів з величезним скарбом місцевих лікарських трав,кущів,дерев.кожен з вас не одноразово чув назви рослин,які в народі мають певні лікувальні властивості, - всі вони названі лікарськими. І сьогодні,ми разом з вами ще ближче та краще з ними познайомимося.

 Конкурс 1 «Поділ на групи»
Кожний листок паперу розділено на три колонки. Вам треба написати до кожної колонки ті рослини,які лише сюди відносяться з мною перерахованих.«т» - трави лікарські
«к» - кущі«д» - дереваКалина, кропива ,кульбаба, полин, кріп, петрушка, каштан, горіх, дуб, чистотіл, шипшина, сосна, червоний буряк, редька, лимон, обліпиха, гранат, лопух, м*ята, валеріана.(кожна правильна відповідь 1 бал).
 Конкурс 2 «Ліки з символів»
Крім лікувальних та харчових властивостей рослини на території нашої країни були обрані рослинами – символами,по яких у творах літератури та живопису впізнають Україну. Але ці рослини мають і велике лікувальне значення для людини,по можливості вкажіть для лікування чого їх використовують.

Липа (символ миру та спокою)____________________________________________

Дуб (символ  могутності) _______________________________________________

Береза символ чистоти,вірності,грації)___________________________________

Сосна (символ вічного життя)___________________________________________

Кожна правильна відповідь 1 бал.   

 Конкурс 3 «Щоб лікувати треба не лише рослини знати»      

   Багато писати не можна на уроках, не те що під час проведення конкурсів, тому спілкуємося далі усно. Команда кожного класу по-черзі дає відповідь на моє запитання вголос (правильна відповідь 1 бал)

1.Чому лікарські рослини збирають лише за умов гарної сухої погоди? ( за умов вологості будуть погано сохнути та можуть навіть гнити)

2. чому трави,а особливо квіти рекомендують збирати на початку цвітіння?( в даний момент рослина максимально містить поживні та лікарські концентрати)

3. чому не можна збирати всі рослини підряд,якщо знайшли їх навіть багато? (треба залишити для розмноження)

4. коли на вашу думку треба збирати лікувальну  кору на деревах (ранньої весни, за період літа вона відновиться, і рослина взимку не перемерзне).

5. чому після збору лікарських рослин треба вимити руки? ( багато рослин є одночасно частково отруйними, тому невимитими руками, торкаючись тіла, шкіри,очей та обличчя можна визвати опіки)

6.яку лікарську рослини зривають при потребі,якщо вона є під ногами мандрівники, а не заготовляють у сушеному вигляді для потреб зупинки кровотечі? (подорожник)А зараз відповідь всі напишуть письмово.

7. яку лікарську рослину можуть збирати навіть сліпі люди? (кропива)

Конкурс 4 «Ліки на городі»Кожен з нас неодноразово бачив ті чи інші рослини,що ростуть на городах дідуся чи бабусі,а можливо і особисто біля вашого будинку. А чи задумувалися ви, що постійно дивиттесь на «городню аптеку», а це тому, що більшість з наших овочів мають лікувальні властивості.Пропоную вам дати відповідь на мої запитання. Вам треба написати лише назву  рослини з городньої ділянки, яку застосовують у тих чи інших випадках чи для лікування:

1)укус бджоли – листя петрушки

2) для виведення веснянок на шкірі обличчя – сік огірка

3) для лікування насморку – сік буряка

4) для покращення зору – моркву

5) для нормалізації тиску – буряк столовий6) при проблемах травлення та опіках  – сік сирої картоплі

7) для боротьби з глистами – гарбузові зернята

8) для лікування ожиріння та лишаїв – кукурудзу

9) для швидкого сходження синців – листки капусти. 

Кожна правильна відповідь 1 бал.

Конкурс 5 « Рослини – рятівники у вашому меню»

Сьогодні ви почули, що лікарські рослини використовують для лікування,але іноді люди вживають їх і у їжу.Напишіть назви рослин,які людина використовує не лише для лікування, а й для приготування смачних та корисних страв, (кожна відповідь 1 бал)

. ....Ось і настав час подякувати Вам за гарні знання про рослини з лікувальними властивостями, та нагадати, що вживаючи лікарські рослини для профілактики, ви назавжди забудете про хвороби.

Всім присутнім міцного-міцного здоров*я та радощів у житті. І оскільки ми проводили конкурси, то є і переможці. А їх ми нагородимо смачним чаєм з лікарських трав.

 Дякую за увагу та активність.




Екологічна інформація

 Бережімо "очі Землі"

З метою збереження рідкісних видів ранньоквітучих рослин на території України, органами Міністерства охорони навколишнього  природного середовища  проводиться акція " Первоцвіт – 2016".
Щороку з настанням теплих сонячних днів в Україні  проходить масова торгівля рідкісними видами ранньоквітучих рослин (підсніжниками) і таких, що занесені до Червоної Книги України, а саме цикламен Кузнєцова, підсніжник складчастий, шафран, білоцвіт весняний та інші. Люди не задумуються над тим, що порушення природних процесів, забруднення навколишнього природного середовища, нерозумний промисел, бездумне  споживацьке ставлення підводить до критичної межі матінку Природу. Тому проведення операції, оперативні заходи, спрямованні на охорону, збереження та заборону збирання та торгівлі першими весняними квітами.
Державна екологічна інспекція в Гайворонському районі звертається до школярів, студентів, усіх жителів району і нагадує їм, що дикорослі  ранньоквітучі рослини і ті, що занесенні до червоної книги України, є загальнодержавною власністю, охороняються законом, і не можуть бути в приватній власності, тому збирання та будь-яка торгівля заборонена. Порушники будуть оштрафовані.
Зрозуміло, що рейдові перевірки, чергування на автошляхах, вокзалах, ринках не в змозі зупинити масове знищення  підсніжників, яке сьогодні набуло катастрофічних масштабів, якщо самі громадяни не усвідомлять, якої непоправної шкоди завдають природі.
Державна екологічна інспекція закликає не купувати тендітні букетики – бо то є миттєва радість, яка швидко мине і більше ніколи не повториться, а берегти цінні для довкілля підсніжники, котрі лірики називають "очима землі", і радить усім жителям району у ці прекрасні весняні дні частіше бувати на природі та милуватися першими квітами, не зриваючи їх. Від того буде користь вашому здоров’ю та настрою, а природа не постраждає.



Інформація "Потурбуйся про своє здоров’я".
24 березня – Всесвітній день боротьби з туберкульозом.
         Туберкульоз – інфекційне захворювання. Попри суттєві успіхи у боротьбі із цією інфекцією, які досягнуті завдяки штучній імунізації, хіміотерапії, соціальним заходам, туберкульоз продовжує залишатися найпоширенішою у світі інфекційною хворобою, небезпечною для людей та тварин.
         Збудником туберкульозу є мікроб, що носить назву паличка Коха, або "мікробактерії туберкульозу".
         Джерелом розповсюдження захворювання є хвора активною формою туберкульозу тварина чи людина.
         Інфікування відбувається через дихальні шляхи під час вдихання зараженого пилу дрібних капель мокроти, що виділяються під час розмови, при чханні, кашлі, через предмети побуту (рушники, носовики, одяг, книги, посуд). Рідше, через продукти харчування тваринного походження (мається на увазі хворих тварин – молоко, сир, масло, м’ясо).
         Хворіють в основному люди, організм яких ослаблений іншими хворобами (цукровий діабет, грип, виразкова хвороба шлунка, хронічні захворювання органів дихальної системи), організми ослабленні дією алкоголю та наркотиків, промисловими отрутами, стероїдними гормонами, взагалі всім, що значно послаблює імунітет.
Найчастіше уражає туберкульоз легені, але може виникнути у будь-якому іншому органі чи системі (в кістках, суглобах, нирках, лімфатичних вузлах, кишечнику, оболонках мозку, очах).
         Тривалий час хвороба перебігає без помітних навіть для  самого  хворого симптомів. Пізніше з’являється слабкість, втомлюваність, роздратування, поганий сон, незначне підвищення температури, біль у грудях. Сухий чи з незначною мокротою кашель, зниження маси тіла. Часом буває кровохаркання.
         Іноді хвороба починається гостро – як грип, гострий бронхіт чи запалення легенів. Деякі з перерахованих симптомів можуть мати місце й при інших хворобах, але розібратися в цьому може лише лікар.         Тому дуже важливо, щоб хворі при прояві початкових ознак захворювання негайно  зверталися в лікарню й проходили перш за все рентгенографічне обстеження. При відсутності характерних ознак захворювання таке обстеження повинні проходити всі дорослі люди не рідше одного разу на два роки.
         З метою створення специфічного імунітету проти туберкульозу всім новонародженим роблять  й неінфікованим дітям роблять в 7 років та 14 щеплення БЦЖ. .
         Успіх лікування залежить від раннього виявлення хвороби. Чим раніше виявлений туберкульоз, тим швидше  й успішніше він виліковується.
         У задавнених випадках хвороба має довготривалий й тяжкий перебіг та може призвести до стійкої інвалідності чи навіть смерті.
         Пам'ятайте.  Попередження й раннє виявлення туберкульозу залежить від вашого ставлення до свого здоров’я та рідних. Поцікавтеся у своїх батьків, коли вони востаннє були на сеансі  флюорографії – рік, два чи більше років тому, якщо більше  - порадьте пройти обстеження легенів.




    

Немає коментарів:

Дописати коментар